Masterclass Leiderschapscommunicatie

"Maak van de lijn een punt"

 

Wat speelt er?

Een immense hoeveelheid informatie overstelpt leidinggevenden. Ze ontvangen goedbedoelde fraaie “slidepacks”, met het verzoek “dit even met de medewerkers te bespreken”. Maar wanneer? Operationele zaken krijgen vaak prioriteit. Tijd lijkt de grootste vijand. Die is er haast nergens voor. Zeker met al die vacatures en veel uitval door ziekte. 

Ja, leidinggevenden zijn van goede wil en doen hun best, maar het is een haast niet te winnen ‘wedstrijd’ van de overvolle mailbox. De medewerkers doen ondertussen ook hun best in hun werk. Ze maken er wat van. En als er écht iets belangrijk is, horen ze het wel (en het liefst) van hun eigen leidinggevende. Maar dat geheel is niet altijd een recept voor succesvolle communicatie…

 

Herkenbaar? Behalve al die onderwerpen en hoe ze ‘van papier te krijgen’, worstelen leidinggevenden ook met talloze andere taaie communicatieve vragen als:

  • Hoe vertaal ik abstracte onderwerpen voor mijn medewerkers?
  • Hoe ‘verkoop’ ik een onderwerp aan mijn team waar ik zelf niet achter sta?
  • Hoe ga ik om met onrust in mijn team?
  • Hoe organiseer ik de communicatie in een hybride werkend team?
  • enzovoorts.

 

Hoe komen we hier uit? 

Wat eerst nodig is, is fundamenteel anders kijken naar ‘communicatie’. Het is meer dan alleen 'boodschappen doorgeven'. Ik ga uit van een visie gebaseerd op het sociaal constructivisme. Dat is kort gezegd het proces waarin mensen in onderlinge interactie samen een (gemeenschappelijk) beeld creëren van de ingewikkelde en onzekere werkelijkheid waarin ze leven en rond thema’s die daarin voorbij komen.

Dat betekent dat we communicatie gaan zien als het gezamenlijk betekenis maken in interactie. Juist de ongestructureerde gesprekken op de wandelgangen blijken daarbij cruciaal te zijn. Wat kun je daarmee? En het vraagt ook investeren in de kwaliteit van de formele gesprekken in teams om die betekenisgeving op die momenten te vergemakkelijken. Wie leiden die gesprekken doorgaans? Juist, de teamleider; dit is de groep die er het meest toe doet in de veranderende organisatie. Het investeren in hun 'communicatiekracht' moet dus centraal staan. Dat vraagt aansluiting bij hun noden want communicatief valt er vaak nog veel te winnen. En daar heb jij als adviseur van HR en Communicatie een rol in volgens deze visie. Wellicht betekent dat voor jouw werk ook iets anders dan je nu doet. Je ondersteunt hen door er te zijn en door hun vragen eerst centraal te stellen. Je leert hen hoe ze samen met hun team betekenis kunnen geven aan de veelheid van (abstracte) thema’s. Je helpt hen de kwaliteit van de gesprekken te verbeteren en te leren wat ze realistisch van communicatie mogen verwachten en dat dat iets anders is dan sec vertellen/informeren. Jouw leidraad daarbij is de door mij ontwikkelde Schijf van Vijf Plus.

 

Om jou als HR Business Partner of Communicatieadviseur hierbij te helpen, heb ik een tweedaagse Masterclass Leiderschapscommunicatie ontwikkeld: een doordachte mix van stevige inhoud, praktische tools en aandacht voor jouw situatie. Tweemaal verzorgde ik deze Masterclass nu, met hoge waarderingen (!) Enkele quotes: "Mooie inzichten en praktische handvatten". "Had deze Masterclass niet willen missen en raad het iedereen aan". "Een erg inspirerende Masterclass waarin ik geleerd heb wat de écht toegevoegde waarde van teammanagers is in interne communicatie". "Ik vond het heel fijn om te leren van collega's. Daarnaast legt Erik duidelijk uit welke rol leidinggevenden hebben en hoe jij als adviseur hen daarbij kunt helpen. Met een communicatieplan alleen kom je er echt niet", "Een training waarin je lekker aan het werk gezet wordt. Direct toepasbaar".

 

Voor wie precies?

  • Je bent senior HR Business Partner of Communicatieadviseur met tenminste zeven jaar relevante werkervaring, werkzaam in een organisatie of als zzp-er;
  • Je wilt leidinggevenden écht helpen in hun (interne) communicatie;
  • Je kunt daar daadwerkelijk tijd voor vrijmaken;
  • Je mag van jouw leidinggevende (als je die hebt) aan de slag met  ‘leiderschapscommunicatie’ in jouw organisatie en je krijgt daarbij steun van hem/haar;
  • Je ziet niet op tegen een gedegen inleiding over (leiderschaps-)communicatie en hoe ‘betekenisgeving’ werkt;
  • Je leert graag van succes- en faalervaringen op dit gebied in andere organisaties;
  • Je hebt een eigen casus/vraagstuk over leiderschapscommunicatie uit jouw organisatie;
  • Je weet nog niet precies hoe je het wilt aanpakken en waar je dan op moet letten.

 

If you tick all the boxes, this might be something for you!

 

Wanneer en waar?

Ik neem je graag mee in een door mij te verzorgen tweedaagse Masterclass Leiderschapscommunicatie.

 

In het najaar van 2024 is een nieuwe uitvoering gepland op: woensdag 16 oktober (dag 1) en woensdag 13 november (dag 2) in Villa Jongerius in Utrecht.

 

Doel

Het doel van de Masterclass is om je voldoende bagage (= inzicht, taal, strategie én tools) te geven om in jouw werk met het onderwerp Leiderschapscommunicatie succesvol aan de slag te kunnen gaan. Je zorgt zelf (vooraf) voor steun van jouw leidinggevende bij jouw ambities.

 

Programma (onder voorbehoud)

Dag 1

  • Kennismaking met elkaar, ieders context en jullie vragen
  • Het failliet van de lijncommunicatie
  • Kijken naar communicatie en betekenisgeving
  • De rol van het middenmanagement (in de communicatie)
  • Leiderschapscommunicatie: wat wordt jouw definitie?
  • Vertaling naar jouw situatie en bespreken in groepen
  • De Schijf van Vijf Plus als leidraad voor het werken aan leiderschapscommunicatie
  • Tools voor leiderschapscommunicatie
  • Obstakels om met leiderschapscommunicatie aan de slag te gaan en hoe hiermee om te gaan
  • Tips om te starten met het werken aan leiderschapscommunicatie
  • Werken aan jullie casuïstiek-1 (in groepen)
  • Opdracht.

 

Tussen deze twee dagen ga je in je werk al aan de slag met het onderwerp: je leest de boeken, denkt na over een aanpak, werkt aan draagvlak en je voert met een aantal teamleiders een eerste gesprek.

 

Dag 2

  • Reflectie op het boek, de praktijk en ervaringen
  • Leiderschapscommunicatie in de context van een (virale) verandering en de rol van ‘opinieleiders’
  • Hoe krijg je leiderschapscommunicatie ‘op de agenda’: tips voor een aanpak
  • Steun vinden bij en samenwerken met andere disciplines in de organisatie waar je (voor) werkt
  • Jouw aanpak (herzien): individueel en in groepen
  • Ruimte voor jullie vragen en thema’s
  • Werken aan jullie casuïstiek-2 (in groepen)
  • Voornemens en afronding

 

Extra: indien je dat wilt, kun je buiten deze twee dagen in de periode rond de Masterclass een keer met mij kort sparren per telefoon/Teams over jouw vraagstuk/aapak.

 

Investering?

Deelname aan de tweedaagse Masterclass vraagt een investering van € 1.295 exclusief BTW.

Wat kun je daarvoor verwachten?

  • Je wordt ondergedompeld in twee inspirerende en afwisselende dagen met (de laatste) inzichten over leiderschapscommunicatie (en verandering);
  • Je kijkt ‘anders’ naar communicatie en hoe dat eigenlijk écht werkt;
  • Je krijgt aandacht voor jouw context en jouw vraag over leiderschapscommunicatie, zowel als je interne of externe adviseur bent;
  • Je verkent de belangrijkste spelers om mee te werken;
  • Je ontwikkelt een eerste aanpak om met leiderschapscommunicatie aan de slag te gaan in de organisatie waar je (voor) werkt;
  • Je weet hoe je intern steun kunt verkrijgen voor jouw aanpak;
  • Je leert van de (succes- en faal-)voorbeelden en ervaringen uit andere organisaties;
  • Je ontvangt concrete en bruikbare tips en tools voor leiderschapscommunicatie;
  • Je kiest een ‘buddy’ waarmee je regelmatig kunt (blijven) sparren over jouw situatie;
  • Je kunt op verzoek 1:1 met mij sparren per telefoon/Teams over jouw vraag;
  • Je ontvangt behalve relevante handouts ook twee boeken over leiderschapscommunicatie, het boekMaak van de lijn een punt“ en de handleiding bij dit boek: “In gesprek over leiderschapscommunicatie”.
  • En inbegrepen is ook koffie/thee/water, lunch (2x) en een drankje na afloop van de tweede dag.

 

   

Aanmelden?

Is deze Masterclass iets voor jou? Dan kun je je aanmelden via deze link. Je ontvangt dan een bevestiging en na enige tijd een intakeformulier met enkele vragen. Kort voor de Mastefclass volgt dan nog praktische informatie.

 

Voor een incompany-uitvoering kun je contact met mij opnemen. Dat is mogelijk voor minimaal acht deelnemers (maximaal 12) op senior adviseur niveau (min. tien jaar relevante werkervaring!).  Mail me gerust.

 

 

Naar boven