Basisboek Interne Communicatie

Het Basisboek Interne Communicatie is sinds 1997 een veel gebruikt leerboek en naslagwerk in beroepsopleidingen Communicatie én voor de communicatieprofessional in de praktijk. De negende editie (2021) is opnieuw aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten in dit snel groeiende specialisme. Daarbij is de kern van het boek intact gebleven. Als gevolg van de corona-crisis komt de interne communicatie bij het werken-op-afstand in deze druk nu ook aan de orde. De essentie is gebundeld in zeven hoofdstukken die uitstekend afzonderlijk te raadplegen zijn als achtergrond, maar ook voor praktische tips.

 

Het boek

De 9e editie van het Basisboek Interne Communicatie is opgebouwd uit drie delen. Erik Reijnders beschrijft in Deel I de context van interne communicatie en in Deel II het fundament van interne communicatie. Er staan o.a. twee visies op interne communicatie centraal: de actie-visie en de interactie-visie. Vervolgens komen in Deel III vier aspecten aan de orde: 
  • onderzoek naar interne communicatie (auteur: Marius Hogendoorn)
  • communicatie bij verandering (auteur: Erik Reijnders)
  • naar een communicatieve organisatie (auteur: Erik Reijnders)
  • de IC-professional in een communicatieve organisatie (auteur: Conny de Laat).

'Basisboek Interne Communicatie' is speciaal geschreven voor studenten in het HBO Communicatie-onderwijs. Het boek kent didactische ondersteuning. Denk aan onder andere margewoorden, een handzame samenvatting per hoofdstuk, reflectievragen per hoofdstuk/paragraaf, een agendamodel, vele voorbeelden en checklists. 


+ een website als 'tweede scherm'!

Bij het boek hoort, als een 'tweede scherm', ook nu weer een gratis website. Docenten en studenten vinden daar per hoofdstuk gerangschikt aanvullend én verdiepend materiaal om te bekijken en te downloaden (!). Denk aan bijvoorbeeld:
  • casuïstiek
  • verdiepende artikelen
  • links naar filmpjes
  • powerpointpresentaties
  • alle modellen uit het boek. 

Inhoudsopgave

Het Basisboek omvat zeven hoofdstukken:

Hoofdstuk 1: Context van interne communicatie

Hoofdstuk 2: Communicatie in organisaties

Hoofdstuk 3: Twee visies op interne communicatie

Hoofdstuk 4: Onderzoek

Hoofdstuk 5: Communicatie bij verandering

Hoofdstuk 6: Naar een communicatieve organisatie

Hoofdstuk 7: De IC-professional in een communicatieve organisatie

 

De hoofdstukken van het boek worden gevisualiseerd in een per hoofdstuk terugkerend agendamodel:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bestellen

Je kunt het Basisboek Interne Communicatie kopen in de boekhandel of bestellen bij managementboek.nl.