Basisboek Interne Communicatie
Het Basisboek Interne Communicatie is sinds 1997 een veel gebruikt leerboek en naslagwerk in beroepsopleidingen Communicatie én voor de communicatieprofessional in de praktijk. De negende editie (2021) is opnieuw aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten in dit snel groeiende specialisme. Daarbij is de kern van het boek intact gebleven. Als gevolg van de corona-crisis komt de interne communicatie bij het werken-op-afstand in deze druk nu ook aan de orde. De essentie is gebundeld in zeven hoofdstukken die uitstekend afzonderlijk te raadplegen zijn als achtergrond, maar ook voor praktische tips.
Het boek
- onderzoek naar interne communicatie (auteur: Marius Hogendoorn)
- communicatie bij verandering (auteur: Erik Reijnders)
- naar een communicatieve organisatie (auteur: Erik Reijnders)
- de IC-professional in een communicatieve organisatie (auteur: Conny de Laat).
'Basisboek Interne Communicatie' is speciaal geschreven voor studenten in het HBO Communicatie-onderwijs. Het boek kent didactische ondersteuning. Denk aan onder andere margewoorden, een handzame samenvatting per hoofdstuk, reflectievragen per hoofdstuk/paragraaf, een agendamodel, vele voorbeelden en checklists.
+ een website als 'tweede scherm'!
- casuïstiek
- verdiepende artikelen
- links naar filmpjes
- powerpointpresentaties
- alle modellen uit het boek.
Inhoudsopgave
Het Basisboek omvat zeven hoofdstukken:
Hoofdstuk 1: Context van interne communicatie
Hoofdstuk 2: Communicatie in organisaties
Hoofdstuk 3: Twee visies op interne communicatie
Hoofdstuk 4: Onderzoek
Hoofdstuk 5: Communicatie bij verandering
Hoofdstuk 6: Naar een communicatieve organisatie
Hoofdstuk 7: De IC-professional in een communicatieve organisatie
De hoofdstukken van het boek worden gevisualiseerd in een per hoofdstuk terugkerend agendamodel: